(26. 1. 1902 Ľubotice – 14. 7. 1975 Trnava) |
Predstaviteľ expresionistického prúdu výtvarnej moderny Slovenska s osobitým zreteľom na náboženskú maľbu.
Pochádzal z chudobnej roľníckej rodiny. Po skončení základnej školy odišiel študovať na gymnázium cisterciánov do maďarského mesta Baja. K františkánom vstúpil 28. augusta 1917 ako 15-ročný. O rok neskôr, 28. augusta 1918 zložil prvé sľuby a prijal rehoľné meno Teodor (Theodor). Po jednoročnom noviciáte pokračoval v štúdiu teológie a filozofie v maďarskom Gyöngyösi. Večné sľuby zložil 12. januára 1923 a 17. augusta 1924 bol vysvätený za kňaza. Niekoľko týždňov po kňazskej vysviacke ho ako Slováka preložili z Maďarska na Slovensko, kde bola 31. januára 1924 erigovaná samostatná slovenská františkánska observantská Provincia Najsvätejšieho Spasiteľa so sídlom v Bratislave.
Pôsobil v niekoľkých kláštoroch (Hlohovec, Nitra, Bardejov, Nové Zámky, Fiľakovo, Nižná Šebastová, Malacky, Bratislava) ako kazateľ, spovedník a katechéta.
Talent i vzťah ku kresleniu a modelovaniu sa u Tekela prejavoval už v ranom detstve. Záľuba neskôr prerástla do vážneho, profesionálneho záujmu. So súhlasom rehoľných predstavených sa zapísal na Akadémiu výtvarných umení v Prahe, kde študoval u profesora Maxa Švabinského v rokoch 1930 - 1934. Už počas štúdií sa na pražských výstavách objavujú Tekelove obrazy: po prvýkrát hneď v roku 1931.
Po ukončení pražskej akadémie sa Tekel v roku 1934 vracia na Slovensko. V rokoch 1939 až 1943 pôsobil ako profesor kreslenia na františkánskom gymnáziu v Malackách. Počas pôsobenia v Malackách je mimoriadne umelecky činný a vzniká najhodnotnejšia časť jeho tvorby.
Pred pražskými štúdiami sa Tekel venoval okrem kresbe i sochárstvu, ku ktorému sa v neskorších rokoch vracal len ojedinele. Bol aj ilustrátorom: výtvarne dotváral mesačník františkánskych terciárov Serafínsky svet a štvrťročník františkánskych bohoslovcov Františkánsky obzor. V roku 1939 ilustroval básnickú zbierku Svetloslava Veigla Výstup na horu Tábor.
V noci z 13. na 14. apríla 1950 bol spolu s ďalšími rehoľníkmi násilne odvlečený do internačného tábora najprv v Hronskom svätom Beňadiku, potom v Belušských Slatinách.
Po
udalostiach v roku 1950 sa Tekel usadil v Trnave, kde žil pod neustálym tlakom
ako rehoľný kňaz a v neuznaní ako umelec. Po roku 1950 sa aj na neho vzťahoval
neoficiálny zákaz vystavovať v oficiálnych výstavných sieňach, čím sa začlenil
do generácie zabudnutých, vedome prehliadaných autorov, o ktorých oficiálna
umelecká kritika mlčala.
Výtvarná
pozostalosť Teodora Tekela obsahuje vyše tritisíc diel: pastelov, štúdií, škíc,
kresieb, z ktorých sa väčšina (2816) nachádza v Galérii Jána Koniarka v Trnave.
Tekelovmu
umeleckému cíteniu a expresívnemu prejavu z techník najlepšie vyhovovali kresba
a pastel, ktoré zvýraznili poetické farebné cítenie a meditatívny charakter
tvorby. Nevyhýbal sa však ani akvarelu.
Pri
komplexnom hodnotení Tekelovho diela nemožno obísť jeho bohatú literárnu
pozostalosť pozostávajúcu z takmer stovky básní, korešpondencie, homílií,
zamyslení, denníkov a skicárov
predstavujúcich 2,60 metrov archívnej plochy. Tekelova literárna
pozostalosť sa nachádza na viacerých miestach - v archíve Slovenskej národnej
galérie v Bratislave, v Štátnom okresnom archíve v Trnave a v archíve Matice
Slovenskej v Martine.
Tematický
okruh Tekelovej tvorby je vymedzený náboženskou tematikou, ktorú dopĺňa
svetskými motívmi - žánrovými motívmi z vidieckeho prostredia, figurálnymi
štúdiami, portrétmi, pozorovaním človeka a spoločnosti. Biblia bola pre neho
nekonečným a stále novým zdrojom inšpirácií.
Rámcovo
možno Tekelovu tvorbu rozdeliť do troch období:
>Rané
obdobie tvorby vymedzené rokmi 1926 – 1939 je charakteristické
realisticko-romantickým až symbolicko-lyrickým výtvarným prejavom a postupným
upúšťaním od romantizmu.
Ide
prevažne o perokresby a kresby tušom či ceruzou menších ba dokonca maličkých
formátov (12 x 14 cm) precízne kresebne vypracovaných, zobrazujúcich náboženské
motívy. Koncom dvadsiatych rokov Tekel prekvapuje niekoľkými veľmi expresívne a
sugestívne poňatými dielami, z pomedzi ktorých sa osobitne vyníma Vraždenie
neviniatok (pastel, 1928).
>Druhé
obdobie tvorby zahŕňajúce roky 1939 – 1950 je výrazné definovaním osobitého výtvarného štýlu a prejavu spojené
s hľadaním technických i výtvarných
možností pastelu. Tekelova tvorba
nadobúda na expresívnosti.
V tomto
tvorivom období vznikla umelecky najhodnotnejšia časť tvorby – štýlovo i
myšlienkovo jednotná: hľadá nové možnosti vyjadrenia duchovnej témy v technike
pastelu. Pastelom Madonka s jablkom (1941) sa zúčastnil na 23. medzinárodnej
výstave výtvarného umenia Bienále v Benátkach v roku 1942.
>Tretie
obdobie datované rokmi 1950 – 1975 naplno reaguje na spoločenské udalosti doby.
Inšpiračným zdrojom je mu tragika osobná i spoločenská, zapríčinená
nastupujúcim totalitným režimom. Tvorba začína byť dramatickejšia,
expresívnejšia. Práce tohto obdobia sú charakteristické vzrušeným gestom,
zväčšením či zmenšením detailov, využitím výtvarnej skratky a použitím
klasického čierno-bieleho kontrastu.
Začiatkom
60. tych rokov sa opäť vracia k farbe a experimentuje aj s abstraktnou maľbou.
Teodor Tekel svojou tvorbou sprítomňuje transcendentno v živote človeka i v dejinách sveta, onen večný existenciálny konflikt matérie a ducha. Možno ho považovať za umelca, ktorý modernému slovenskému náboženskému umeniu otvoril cestu k svojbytnému svetu obrazov a myšlienok.
Alena Piatrová |
1902 –
narodil sa 26. januára v Ľuboticiach
1918 –
vstup do noviciátu rehole františkánov v Pätikostolí
1920 –
1924 - štúdium teológie
a filozofie v Gyöngyösi
1923 –
zloženie večných sľubov
1924 –
vysvätený za kňaza v Košiciach
1930 –
1934 -
štúdium na Akadémii výtvarných umení v Prahe u prof. Maxa Švábinského
1934 –
1939 -
pôsobil v Bardejove, Hlohovci, Nových Zámkoch, Nitre, Fiľakove
a v Nižnej Šebastovej
1934
- 1943
- pôsobil zároveň ako profesor
kreslenia na Gymnáziu v Malackách
1943 –
1950 -
pôsobil v pastorácii v Malackách, Bratislave a Hlohovci,
písal kázne a filozofické úvahy
1950 –
odvezený do koncentrácie v noci z 13.4. na 14.4. z Hlohovca
1975 – zomrel 14. júla v Trnave