Bl. Ján Duns Scotus - (08.11.)
V tejto homílii budem vychádzať z katechézy pápeža Benedikta XVI. o Bl. Janovi
Duns Scotovi. Starý nápis na jeho hrobe obsahuje geografické reálie jeho života:
„Anglicko ho prijala, Francúzsko vyučilo, Nemecký Kolín uchováva jeho pozostatky,
v Škótsku sa narodil." Narodil sa pravdepodobne roku 1266 v dedine, ktorá sa
volala Duns, neďaleko Edimburgu. Priťahovaný charizmou sv. Františka z Assisi
vstúpil do rádu Bratov menších a roku 1291 bol vysvätený na kňaza. Bol obdarený
prenikavou inteligenciou. Táto inteligencia mu v tradícii vyniesla titul Doctor
subtilis, „subtilni učiteľ" - jasne rozlišujúci. Bol poslaný študovať filozofiu
a teológiu na univerzity v Oxforde a v Paríži.
Keď úspešne skončil svoju formáciu, začal vyučovať teológiu v
Oxforde, v Cambridge, a potom v Paríži. Ako všetci majstri tej doby komentoval
najprv Sentencie Petra Lombardského. Hlavné diela Duns Scota sú zrelými plodmi
týchto prednášok a sú nazvaná podľa miest, kde vyučoval: Opus Oxoniense
(Oxford), Reportatio Cambrigensis (Cambridge), Reportata Parisiensia (Paríž). Z
Paríža odišiel, keď vypukol konflikt medzi kráľom Filipom IV. Pekným a pápežom
Bonifácom VIII., a dal prednosť azylu, aby nemusel podpísať nepriateľsky ladený
dokument proti Pápežovi, ako to kráľ nariadil všetkým rehoľníkom. Z lásky k
Petrovmu stolcu preto spolu s bratmi františkánmi opustil Paríž.
V roku 1305 sa konflikt upokojil a on sa mohol do Paríža
vrátiť, aby tam vyučoval teológiu s titulom Magister Regens, ako riadny
profesor. Potom ho predstavení poslali do Kolína ako profesora františkánskych
teologických štúdií, ale 8. novembra 1308 umiera vo veku iba 43 rokov. Zanechal
však po sebe značný počet spisov. V dôsledku povesti svätosti, ktorej sa tešil
vo františkánskom ráde, sa čoskoro rozšíril jeho kult a ctihodný pápež Ján Pavol
II. ho slávnostne potvrdil ako blahoslaveného 20. marca 1993 a nazval ho „ospevovateľom
vteleného Slova a obhajcom Nepoškvrneného Počatia". V tomto označení je zhrnutý
obrovský prínos, ktorý Duns Scotus ponúkol teológii.
Meditoval predovšetkým o mystériu Vtelenia a na rozdiel od
mnohých kresťanských mysliteľov svojej doby tvrdil, že Syn Boží by sa stal
človekom, aj keby človek nebol zhrešil. Vo svojich Reportata Parisiens hovorí:
„Domnievať sa, že by sa Boh vzdal tohto diela, keby Adam nebol zhrešil, by bolo
úplne nerozumné! Hovorím preto, že pád nebol príčinou Kristovho predurčenia a že
keby nepadol nikto - ani človek, ani anjel - Kristus by za tejto hypotézy bol
predurčený tak isto." (in III Sent., D7, 4). Táto možno trochu prekvapujúca
myšlienka sa rodí z toho, že podľa Scota je Vtelenie Božieho Syna zamýšľané
Bohom Otcom v pláne lásky už od večnosti ako dovŕšenia stvorenia a umožňuje
každému stvorenia v Kristovi a skrze Neho, aby bolo naplnené milosťou a vzdávalo
tak chválu a slávu Bohu na veky. Duns Scotus, hoci si uvedomoval, že Kristus nás
v dôsledku prvotného hriechu skutočne vykúpil svojím umučením, smrťou a
zmŕtvychvstaním, zdôrazňuje, že Vtelenie, ktoré je najväčším a najkrajším dielom
Dejín spásy, nie je podmienené žiadnu náhodilou skutočnosťou, ale že pôvodným
zámerom Boha je konečné zjednotenie všetkého stvorenia sa sebou samým v osobe a
v tele Syna.
Verný učeník svätého Františka, Duns Scotus, rád
kontemplovali a kázal o mystériu spásonosného Kristovho Umučenie, výrazu
nezmernej lásky Boha, ktorý s nesmiernou veľkorysosťou vysiela lúče Svojej
dobroty a svojej lásky okolo seba (porov. Tractatus de primo Principio, c.4).
Táto láska sa nezjavuje len na Kalvárii, ale aj v Najsvätejšej Eucharistii, ku
ktorej Duns Scotus choval hlbokú zbožnosť a ktorú chápal ako sviatosť reálnej
Ježišovej prítomnosti a ako sviatosť jednoty a spoločenstva, ktorá nás vedie k
tomu, aby sme sa milovali navzájom a milovali Boha ako zvrchovanej spoločné
Dobro (porov. Reportata Parisiensia, in IV Sent.,, D.8, Q.1, n.3).
Predmetom reflexie Doctora subtilis je však nielen úloha
Krista v dejinách spásy, ale tiež úloha Máriina. V čase Duns Scota väčšina
teológov vznášala námietku, ktorá sa javila ako nezvratná, a mierila proti téze,
podľa ktorej Najsvätejšia Panna bola počatá bez prvotného hriechu už od prvého
okamihu svojho počatia. Všeobecnosť Vykúpenie uskutočneného Kristom sa mohla na
prvý pohľad vskutku javiť takýmto tvrdením kompromitovaná, akoby Maria
nepotrebovala Krista a jeho vykúpenie. Preto sa teológovia stavali proti tejto
téze. Preto Duns Scotus v snahe umožniť pochopenie tejto ochrány od prvotného
hriechu rozvinul argument „preventívneho vykúpenia", podľa ktorého je
Nepoškvrnené Počatie majstrovským dielom Vykúpenie, ktoré urobil Kristus práve
tým, že mocou svojej lásky a svojho prostredníctva dokázal svoju Matku uchrániť
od prvotného hriechu. Mária je teda úplne vykúpená Kristom a to ešte pred svojím
počatím.
Duns Scotus rozvinul tému, na ktorú je moderná doba veľmi
citlivá. Ide o tému slobody a jej vzťahu s vôľou a intelektom. Učí, že sloboda,
ako všetky danosti, ktoré človek má, rastie a zdokonaľuje sa. Ak sa človek
otvorí Bohu, ak rozvinie svoju schopnosť poslúchať jeho hlas – ktorú Scotus
nazýva potentia oboendientialis (schopnosť poslušnosti): keď sa rozhodneme
počúvať Božie Zjavenie, Božie Slovo a keď ho prijmeme, vtedy k nám zaznieva
posolstvo, ktoré náš život napĺňa svetlom a nádejou a stávame sa skutočne
slobodnými.
Bl. Duns Scotus nás učí, že v našom živote je podstatné
veriť, že Boh nám je nablízku a že nás miluje v Ježišovi Kristovi. Preto sa máme
snažiť rozvíjať hlbokú lásku k nemu a k jeho Cirkvi. O tejto láske práve my
vydávame svedectvo na tomto svete. Nech nám Najsvätejšia Panna Mária pomáha
prijímať túto nekonečnú lásku Boha, z ktorej sa budeme naplno a navždy tešiť v
nebi, keď sa naša duša konečne a naveky zjednotí s Bohom v spoločenstve svätých.