Sv. Imrich Uhorský, knieža – (05.11.)
Možno si niekto myslí, tak ako
aj ja som si myslel, že Imrich je svätý preto, lebo bol kráľovským synom a jeho
otec Štefan, preto, lebo bol kráľom. Keď sa však začítame do legiend, ktoré sa o
nich písali v ich dobe, tak zistíme, že tieto osobnosti počiatku našich dejín,
žili naozaj kresťanský. Otec biskup Viliam Judák píše o epoche, ktorá sa týka i
sv. Imricha: „Vznik a jestvovanie Uhorského kráľovstva nemožno oddeliť od
osobností, ktoré Cirkev postavila na oltár a označuje ich titulom svätý. Sú
plodom šírenia kresťanstva na tomto území v predchádzajúcom období a sú aj
dôkazom ochoty jednotlivcov nasledovať Kristov príkaz v úsilí o svätosť a tak
skvalitňovať svoj život a svoje prostredie. Neboli bezmocnými deťmi svojej doby,
ale kvalitami svojho života ju poznačili.“
Imrich sa narodil niekedy medzi rokmi 1000-1007. Bol potomkom
sv. Štefana, uhorského kráľa a jeho manželky bl. Gizely, bavorskej princeznej a
mimochodom sestry cisára sv. Henricha II. Uhorský kráľ Štefan mal s manželkou,
Gizelou určite viac detí, ale dospelého veku sa dožil iba syn Imrich. Imrich mal
dobré charakterové vlastnosti a otec doňho vkladal veľké nádeje. Zo svojej
strany urobil všetko, aby bol z neho vzorný kresťanský vladár.
Jeho výchovu zveril do rúk sv. Gerharda, benediktínskeho
mnícha a neskoršieho csanádskeho biskupa. Okrem toho dal preňho zostaviť akési
pravidlá alebo zrkadlo dobrého kresťanského kráľa: De institutione morum ad
Emericum Ducem. Odráža sa v nich hlboký kresťanský duch kráľa Štefana, ako to
vidieť z nasledujúcich slov: „Predovšetkým ti, syn môj milovaný, prikazujem,
radím a odporúčam, ak chceš získať česť kráľovskej korune, zachovávaj tak
svedomite a bedlivo katolícku a apoštolskú vieru, aby si bol príkladom pre
všetkých, ktorých ti Boh podriadi, a aby ťa všetci mužovia Cirkvi zaslúžene
nazývali pravým mužom kresťanského vyznania, bez ktorého, buď si istý, nebudeš
kresťanom ani synom Cirkvi. Po viere druhé miesto v kráľovskom paláci zaujíma
Cirkev, ktorú najprv naša Hlava, čiže Kristus, zasadil a potom jeho údy,
predovšetkým apoštoli a svätí otcovia, presádzali a pevne budovali a tak sa
rozšírila po celom svete. A hoci plodí vždy nové potomstvo, na istých miestach
je už starobylá. V našom kráľovstve, milovaný synu, sa ohlasuje ešte ako mladá a
nová, a preto potrebuje zvlášť obozretných a priamych ochrancov. Dobro, ktoré
nám bez našich zásluh darovala Božia milostivosť, nesmie byť pre tvoju záhaľku,
lenivosť a nedbalosť rozvrátené a zničené.
Syn môj milovaný, slasť môjho srdca, nádej budúceho
pokolenia, prosím a nariaďujem, aby si sa pri všetkom a vo všetkom opieral o
nábožnosť, aby si bol naklonený nielen k rodine a príbuzným, ku kniežatám,
vodcom, boháčom, susedom a domácim obyvateľom, ale aj k cudzincom a všetkým, čo
k tebe prídu. Lebo skutky lásky ťa privedú k najvyššej blaženosti. Buď milosrdný
ku všetkým utláčaným a ustavične maj v srdci Pánov príklad: „Milosrdenstvo
chcem, a nie obetu." Buď trpezlivý so všetkými, nie iba s mocnými, ale aj s
tými, čo nemajú moc.“ (Cap. 1. 2. 10: PL 151)
Imrich nesklamal očakávanie svojho otca. Legenda mu pripisuje
všetky vlastnosti svätca, ktorý na prvé miesto postavil hodnoty duchovné:
vytrvalú modlitbu, pôst, sebazápor, a dokonca predsavzatie žiť v panictve. Ako
kandidát na uhorský trón bol údelným kniežaťom v Nitre. Po dosiahnutí dospelého
veku mal všetky predpoklady na to, aby bol z neho charakterný panovník, ktorý
bude robiť česť národu i Cirkvi. Preto mu jeho otec Štefan chcel odovzdať vládu
ešte za svojho života. Ale prv, ako to stihol urobiť, syn tragická zahynul,
pravdepodobne 2. septembra 1031 na následky poranenia diviakom pri poľovačke.
Možno nás zaráža fakt, že Imrich zahynul počas poľovačky.
Prof. R. Marsina v úvode k Legende o sv. Imrichovi to vysvetľuje tým, že si
Imrich musel za života plniť aj svetské povinnosti ako vojenský veliteľ, na čo
potreboval aj vojenskú výchovu. Okolnosť, že pri poľovačke našiel smrť, svedčí -
vzhľadom na jeho postavenie - skôr o jeho odvahe ako nešťastnej náhode. K
smrteľnému zraneniu došlo s najväčšou pravdepodobnosťou v Bakoňskom lese v
strede Zadunajska. Pochovali ho v Stoličnom Belehrade (Székesfehérváry) v
chráme, ktorý dal postaviť jeho otec.
O svätorečenie kniežaťa Imricha Uhorského sa zaslúžil
neskorší uhorský kráľ sv. Ladislav. Dal vyzdvihnúť jeho ostatky. Stalo sa to 5.
novembra 1083. Právo kanonizácie patrilo v tej dobe diecéznemu biskupovi, ktorý
na žiadosť veriaceho ľudu povolil kult. Kanonizačné procesy, ktoré mohol v tých
časoch vykonať biskup alebo cirkevná synoda, sa nazývali canonisatio aequipolens
(všeobecne verejne schválená úcta). Zaznačením do martyrológia a ohlásením
Rímskej kúrii bola takáto kanonizácia schválená. Spolu s ním bola priznaná úcta
svätých aj jeho otcovi sv. Štefanovi, jeho vychovávateľovi sv. Gerhardovi a dvom
slovenským mníchom sv. Andrejovi - Svoradovi a Benediktovi.
Zobrazuje sa ako mladík, niekedy s fúzmi, v rytierskom brnení
alebo v kráľovskom obleku. Ako symboly, ktoré ho sprevádzajú na jeho
zobrazeniach, sú používané: meč, ľalia alebo uhorský štít.
V Legende o svätom Imrichovi sa píše: „Všimnime si, ako
láskavo a milosrdne sa Boh postaral o našu slabosť, keď nám nielen slovom určuje
smernicu pravého života, ale nám dáva aj svätých mužov ako vzor priamej cesty
života. Preto nech sa nik nesťažuje na chudobu, lebo Pán si volí chudobných, o
ktorých hovorí: „Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo.“
Ale ani bohatých nechce nik vylúčiť z Božieho kráľovstva, totiž tých, čo bez
chamtivosti vlastnia bohatstvo. Preto opisujú Cirkev neohrozene silnú ako dobre
usporiadaný vojenský tábor na Pánovu chválu a slávu. Táto Cirkev žiari veľmi
veľkým majetkom čností a vyznačuje ju veľmi veľká rozmanitosť veriacich, veď
Božie navštívenie nechýba ani u barbarských národov, lebo už celý svet prijal
slovo, ktoré dal Pán pokoleniam tisícim.
Ako sa svätý Imrich vzmáhal vekom, zásluhou čností ustavične
zväčšoval počet znakov svojej slávy. Hoci vám ich nemôžeme vymenovať všetky bezo
zvyšku, aby nás neobvinili z neúplnosti, niektoré predsa len uvedieme, ako sa
zračia z jeho skutkov, o ktorých sme počuli.
Stalo sa, že v jednu noc šiel tajne iba s jedným sluhom
modliť sa do starobylého kostola, čo dávno postavili v meste Veszprém na úctu
vzácneho Kristovho mučeníka Juraja, aby sa tam ponoril do modlitby a uvažoval o
tom, čo cennejšie môže ešte obetovať Bohu. Tu zaliala celý kostol veľká žiara a
zaznel Boží hlas zhora: „Veľmi cenná vec je panenstvo. Žiadam od teba panenstvo
duše i tela. Toto obetuj a v tomto úmysle vytrvaj!“ On si však nedôveroval, ale
utiekal sa k milosti ako k svojmu pravému lieku a hovoril: „Pán môj a Boh môj!
Ty sa staráš o celý svet a pomáhaš ľudom v slabosti, ty lámeš dušu kniežat a
hrozivý vystupuješ pred vládcami sveta; splň vo mne svoju vôľu a rosou svojej
milosti vyhas škodlivé vášne, ktoré bojujú proti duši.“ Takto sa teda svätý
Imrich v tejto hodine posilnil slovom Božej útechy a ustrážil v sebe toto
tajomstvo. Sluhovi však, ktorý bol ako aj inokedy jediný pri tomto rozhovore, s
prosbou prikázal, aby túto vec do smrti nikomu nevyjavil. Táto a veľmi veľa
iných známok jeho čností, ktoré uzavrel do tajnej komôrky svojho srdca, boli
skryté vo svätom Imrichovi, až kým sa nádoba nerozbila, vôňa oleja nerozšírila a
kým ich každý neobjavil.“
Počuli sme Božiu výzvu, aby sa Bohu celkom odovzdal v
panenstve tela i duše. Bol kráľovským dieťaťom, a mohol si užívať viac ako
hocikto druhý. A predsa vidíme, že nadovšetko hľadá, ako sa páčiť Bohu. Jeho
modlitba sa môže stať vzorom modlitby každého, kto cíti Božie volanie k
zasvätenému životu, ale poznajúc svoju slabosť, má z toho strach. Imrich prosí
podobne ako P. Mária: „Nech sa mi stane podľa tvojho Slova!“ Toto je ten
najmúdrejší prístup k Božím požiadavkám, ktoré často presahujú ľudské schopnosti
a sily. Zopakujem ešte ráz podstatnú časť jeho modlitby a tým aj skončím: „Pán
môj a Boh môj! Ty sa staráš o celý svet a pomáhaš ľudom v slabosti, splň vo mne
svoju vôľu a rosou svojej milosti vyhas škodlivé vášne, ktoré bojujú proti
duši.“