Sv. Václav - (28.09.)
Dnes cirkev
upriamuje naše oči na sv. Václava. Jeho slovanské meno odvodené zo staročeského
mena Veceslav alebo Věnceslav znamená „viacej slávny“ (preslávny). Toto české
knieža pochádza z tretej kresťanskej generácie dynastie Přemyslovcov. Podľa
starej tradície sa narodil na Stochově u Libušína pravdepodobne v roku 907, za
vlády kniežaťa Spytihneva, ktorý bol bratom jeho otca. Václav bol najstarším
synom kniežaťa Vratislava I. a jeho manželky Drahomíry pochádzajúcej z kmeňa
pobaltských Slovanov – Stodoranov (Havolanov), ktorí vtedy sídlili na území
dnešného Braniborska. Václav mal ešte dvoch bratov (Boleslava a Spytihneva,
ktorý zomrel mladý) a štyri sestry, z ktorých po mene poznáme len Přibyslavu.
Vychovávaný bol v kresťanskom prostredí pod dohľadom svojej babičky sv. Ľudmily,
prvej českej historickej a kresťanskej kňažnej a prvej svätice českých dejín.
Najprv sa vzdelával v slovanskom písme a neskoršie ho poslali
na latinskú školu v Budči, kde pôsobil ako učiteľ aj kňaz zvaný Učen a kde sa
naučil aj po grécky. Svojou vzdelanosťou a zbožnosťou prevyšoval svoje okolie
natoľko, že jeho súčasníci nad ním horekovali: „Čo si počneme s ním; ten, ktorý
má byť kniežaťom je skazený od kňazov a je ako mních.“ Jeho zbožnosť bola naozaj
veľká. Je o ňom známe, že vlastnými rukami dopestoval a pripravoval obetné dary
ku sv. omši.
V r. 924, keď dosiahol plnoletosť, ujal sa Václav vlády.
Svoju matku Drahomíru, ktorá mala účasť na vražde jeho babičky sv. Ľudmily,
vykázal preč z hradu a rozkázal preniesť ostatky sv. Ľudmily z Tetína do Prahy
do dokončeného chrámu sv. Juraja. Napriek svojim asketickým sklonom, mladosti a
zložitosti pomerov, sa prejavil ako schopný panovník. Išlo mu o ďalšiu
evanjelizáciu Čiech. Správne rozpoznal budúci vývoj Európy, avšak nebol
pochopený svojím okolím. Jeho kresťanský spôsob vlády a spravodlivá prísnosť k
neukáznenej, väčšinou ešte pohanskej šľachte, i to, že prijal vazalskú závislosť
na Henrichovi I., vyvolali opozíciu na čele s jeho mladším bratom Boleslavom, na
ktorého popud bol 28.IX.929 (nebo 935) v Starej Boleslavi zavraždený. Prvá
staroslovienská legenda nám takto približuje jeho smrť:
„Keď zomrel jeho otec Vratislav, ustanovili Česi za knieža
Václava. Z Božej milosti bol dokonalý vo viere. Dobre robil všetkým chudobným:
nahých odieval, hladných kŕmil, pocestných prijímal podľa slov evanjelia,
nezniesol, aby niekto krivdil vdovám, mal rád všetkých ľudí, chudobných i
bohatých, posluhoval božím služobníkom, vyzdobil mnoho kostolov. No českí muži
spyšneli a nahovorili jeho mladšiemu bratovi Boleslavovi: „Brat Václav ťa chce
zabiť. Spolčil sa s matkou a so svojimi mužmi.“
Keď sa niekde slávil sviatok posviacky chrámu, Václav tam
nikdy nechýbal. Tak vošiel v nedeľu na sviatok Kozmu a Damiána do mesta
Boleslavi. Po svätej omši sa chcel vrátiť do Prahy. Ale Boleslav ho zadržal s
podlým zámerom: „Prečo odchádzaš, brat môj?“ Práve zazvonili na ranné ofícium.
Len čo Václav začul hlas zvona, povedal: „Chvála Ti, Pane, že si mi dal dožiť sa
tohto rána.“ I vstal a šiel na ranné ofícium.
Hneď v bráne ho dobehol Boleslav. Václav sa naňho pozrel a povedal: „Brat môj,
včera si nám dobre poslúžil.“ Ale k Boleslavovým ušiam sa naklonil diabol a
prevrátil mu srdce. Vytasil meč a odpovedal mu: „Teraz ti chcem ešte lepšie
poslúžiť.“ Ako to povedal, udrel ho mečom po hlave.
Václav sa obrátil k nemu a povedal: „Čo ťa to napadlo, brat
môj?“ Vtedy ho chytil a zhodil na zem. Tu pribehol ktorýsi z Boleslavových
radcov a udrel Václava po ruke. On s poranenou rukou opustil brata a utekal do
chrámu. Ale dvaja ničomníci ho v chrámovej bráne zavraždili. Pribehol aj ďalší a
prebodol mu bok mečom. Václav hneď tam vydýchol dušu s týmito slovami: „Do
tvojich rúk, Pane, odovzdávam svojho ducha.“ Toľko nám hovorí staroslovienska
legenda.
Teda pred chrámovými dverami, za ktorými by bol býval
chránený aj cirkevným azylom, bol dostihnutý a zavraždený. Matka Drahomíra sa s
plačom vrhla na mŕtve telo syna, ktorého potom dala v kostole sv. Kozmu a
Damiána pochovať. Na mieste vraždy i na hrobe sv. Václava sa začali diať
nevídané veci. Počas troch dní sa krv mučeníka nevsakovala a nešla zmyť ani zo
zeme ani zo stien kostola. Drahomíra, ktorá dostala strach, ušla z krajiny,
zatiaľ čo Boleslav odišiel do Prahy, kde sa uchopil moci sériou ďalších vrážd
Václavových stúpencov a ich detí, ktorých dal utopiť vo Vltave.
Už od svojho zavraždenia bol knieža Václav uctievaný ako
mučeník a patrón zeme. Postupne vzniká idea českého štátu ako zeme sv. Václava.
Čoskoro zbadal svoj omyl aj knieža Boleslav, ktorý sa začal kajať zo svojho
činu. Po troch rokoch dal v nedeľu 4. marca 932 otvoriť hrobku, kde bolo telo
mŕtveho Václava nájdené neporušené a dokonca všetky rany na jeho tele boli
zahojené s výnimkou rany, ktorú mu zasadil on sám, jeho brat Boleslav. Preto dal
prednosť tichému nočnému preneseniu bratovho tela z Boleslavi do Prahy do chrámu
sv. Víta, čím podľa vtedajších platných predstáv previedol dôležitý kanonizačný
akt.
Sláva českého mučeníka sa rýchlo šírila po Európe. Jeho
najstarší životopis bol napísaný starosloviensky hlaholským písmom už skoro po
jeho smrti. Prvý kostol mu bol zasvätený už v roku 972 v Proseku u Prahy. V roku
992 mu bol zasvätený oltár v halberstadskej katedrále. Ako svätca ho už na
sklonku 11. storočia uctievali v Rusku, Sasku, na Balkáne a v Ríme, kde mu bol
zasvätený jeden z oltárov v bazilike sv. Petra vo Vatikáne a od roku 1670 je
jeho sviatok v celocírkevnom kalendári. Len pre zaujímavosť ešte uvediem, že
veľkým ctiteľom sv. Václava bol aj majster Ján Hus, ktorý o ňom kázal. Husiti sa
tiež národného svätca dovolávali a pridali ku svätováclavskému chorálu ďalšie
slohy. Sv. Václav sa nestal výhradne katolíckym svätcom, ale kresťanským a
národným symbolom.
Sv. Václavovi sa jednalo predovšetkým o evanjelizáciu Čiech.
Prečo mu na tom tak záležalo? Zrejme si uvedomoval to, čo uniká pozornosti
dnešnej sekularizovanej Európy. Kresťanstvo neprináša len nové učenie, nie je len
náboženstvom Knihy, ale kresťanstvo, ak sa správne žije, prináša možnosť zmeny
hriešneho ľudského bytia. Keď prijímame Ježiša ako svoj život, tak on
oslobodzuje ľudskú dušu spod nadvlády démonov a dáva jej novú kvalitu, účasť na
Duchu Božom. Duch Boží je bytostné a podstatné Dobro. Keď človek začína
existovať v Duchu Svätom, stáva sa skutočne dobrým človekom. A toto
pravdepodobne vytušil aj sv. Václav. A takýchto ľudí potrebuje každý národ i
štát ako soľ.