Sv. Šarbel Makhluf - (24.07.)
Sv. Šarbel Makhluf (Charbel
Makhlouf) je známy ako pustovník z Annaya. Tento maronitský kresťan žil v
Libanone v rokoch 1828 –1898. Je považovaný za jedného z najväčších divotvorcov
19. storočia. Už za svojho života bol vzorom dokonalého mnícha pustovníka a
ľudia ho považovali za svätca. Narodil sa 8. mája 1828 na juhu Libanonu v
chudobnej roľníckej rodine. Ako trojročnému mu zomrel otec, a tak vyrastal pod
dohľadom svojho strýka. Keď mal 14 rokov, utiahol sa do jaskyne, dnes nazývanej
Jaskyňa svätca, aby sa tam v tichu modlil. V rozjímaní dokázal tráviť celé
hodiny. Cítil povolanie do mníšskeho stavu, no nemohol túto túžbu realizovať,
lebo strýko bol proti. Až po dosiahnutí 23 rokov opustil tajne domov a stal sa
novicom v kláštore Rádu libanonských maronitov v Annay. Prijal meno Šarbel po
jednom z mučeníkov za éry cisára Traiána. Slávnostné sľuby zložil 1. novembra
1853 a predstavení ho poslali do seminára v Kfifane.
Šarbel Makhluf bol vysvätený za kňaza roku 1859 a
nasledujúcich štyridsať rokov prežil v kláštore v Annay. Roku 1859 požiadal o
možnosť žiť životom eremitu a usadiť sa v pustovni. Toto povolenie však dlho
nedostával. V r. 1875, keď otec Charbel už pridlho čakal na povolenie utiahnúť
sa do pustovne, sa udial tento zázrak. Dvaja sluhovia sa rozhodli, že si z neho
urobia žart a namiesto oleja naplnili jeho lampu vodou. Otec Charbel ju však
zapálil ako obyčajne. Otec predstavený, ktorého na to upozornili vystrašení
sluhovia, sa presvedčil, že v lampe naozaj horela voda. Pochopil túto udalosť
ako znamenie a na druhý deň prišlo od generálneho predstaveného povolenie pre
pustovňu.
Východná duchovná tradícia, ktorú žili mnísi a rehoľníci, je
v podstate vždy svätosťou kontemplácie po ťažkom asketickom boji. Východné
kláštory boli vždy strediskami intenzívneho duchovného života. Východná duchovná
tradícia, ktorou žijú východní mnísi, je v podstate vždy svätostí kontemplácie
po ťažkom asketickom boji. Východné kláštory boli vždy strediskom intenzívneho
duchovného života. O čo sa jedná v takto skrytom kontemplatívnom živote
vystihuje aj dnešné čítanie v breviári, ktoré je vybrané z Listov svätého
pustovníka Ammonia: „Milovaní v Pánovi, vy viete, že po porušení príkazu duša
nemôže poznať Boha, ak sa nevzdiali od ľudí a všetkých zamestnaní. Vtedy totiž
uvidí svojho protivníka, ako jej odporuje. Keď však uvidí svojho protivníka,
ktorý s ňou bojuje a keď ho premôže a on zavše s ňou zápasí, vtedy Boh prebýva v
nej a smútok sa pretvára na radosť a plesanie. Ak je však v boji premožená,
nastúpi do nej smútok a ochabnutosť s mnohými inými vecami a ťažkosťami všetkých
druhov.
Z tohto dôvodu otcovia žili osamote na púšti, ako Eliáš z
Tesby, potom Ján. Nemyslite si, že boli medzi spravodlivými ľuďmi tým, že medzi
ľuďmi konali spravodlivo, ale najprv boli vo veľkom tichu a takto dostali Božie
čnosti, aby v nich Boh prebýval a vtedy ich Boh poslal medzi ľudí, až keď
dosiahli všetky čnosti, aby boli rozdávačmi Božími a uzdravovali ich choroby.
Boli totiž lekármi duší a chceli uzdravovať ich slabosti. Z tohto dôvodu boli
vytrhnutí z ticha a poslaní k ľuďom; ale až vtedy sa posielajú, keď boli
uzdravené ich slabosti. Nemôže sa totiž stať, že by sa posielala duša k ľuďom na
ich budovanie, kým by mala nejaké nedokonalosti. Tí však, čo ešte nedosiahli
dokonalosť, a idú, idú podľa svojej vôle, nie však z Božej vôle. Boh o takýchto,
karhajúc ich hovorí: „Ja som ich – hovorí – neposlal a oni utekali.“ Preto ani
svoju dušu nemôžu zachovať, tým menej môžu iné duše budovať.
Tí však, ktorých Boh posiela, neradi sa vzďaľujú od ticha.
Vedia totiž, že v tichu získali Božiu silu. Avšak aby neboli takými, žeby
neposlúchali Stvoriteľa, vychádzajú na duchovné budovanie, pričom napodobňujú
jeho: ako Otec poslal svojho pravého Syna z neba, aby uzdravoval všetky choroby
a neduhy ľudí. Je totiž napísané: „On vzal na seba naše bolesti a niesol naše
neduhy.“ Preto všetci svätí, ktorí prichádzajú k ľuďom, aby ich uzdravili,
napodobňujú Stvoriteľa vo všetkom, čím sa stávajú hodni byť adoptívnymi Božími
deťmi, a ako je Otec a Syn, aj oni nech sú na veky vekov.
Hľa, milovaní, ukázal som vám silu ticha, ako z každej strany
uzdravuje a aké milé je Bohu. Preto som vám napísal, aby ste boli silní v tej
veci, ktorej sa venujete, a aby ste vedeli, že pomocou ticha napredovali všetci
svätí a preto v nich prebývala Božia sila, preto im naznačovala nebeské
tajomstvá, preto jeho milosť celú starobu tohto sveta porazila. A ten, čo vám
toto napísal, jeho pomocou prišiel k takémuto meradlu.
Sú aj v tomto čase mnohí mnísi, ktorí nemôžu vytrvať v tichu,
pretože nemohli premôcť svoju vôľu. A tak medzi ľuďmi ustavične bývajú takí,
ktorí nevedia pohŕdať sebou, utekať pred zvykmi ľudského rodu a v boji zápasiť.
Preto zotrvávajú so svojimi príbuznými, tešiac sa s nimi po celý čas svojho
života. Preto nie sú hodni božskej nežnosti, ani toho, aby v nich prebývala
Božia sila. Keď sa im zjaví sila, nachádza ich takých, že sa tešia z tohto
stánku sveta a z vášní duše a tela, a preto nemôže na nich zostúpiť; ba láska k
peniazom a prázdna ľudská sláva a všetky slabosti duše a zamestnania nedovoľujú,
aby na nich zostúpila Božia sila.
Vy však buďte silní v tej veci, ktorej sa venujete. Tí totiž,
čo odstupujú od ticha, nemôžu premôcť svoje vášne, ani nemôžu bojovať proti
svojmu protivníkovi, keďže sú podriadení svojim vášňam; vy však premáhate vášne
a Božia sila nech je s vami. “
Otec Charbel každú noc od polnoci kľačal pred svätostánkom,
aj v najväčšej zime oblečený iba v ľahkom odeve. Podstupoval tvrdé umŕtvovanie.
Keď 16. decembra ako sedemdesiatročný slúžil svätú omšu v sýrsko - maronitskom
obrade, v momente pozdvihovania dostal mozgovú porážku. Veriaci ho previezli do
jeho pustovne, kde prežil osem dní v ťažkej agónii. Zomrel 24. decembra 1898.
Niekoľko mesiacov po smrti sa okolo jeho hrobu začali diať
mimoriadne udalosti. Keď otvorili rakvu, našli telo v stave, akoby ho pochovali
iba včera. Preniesli ho teda do novopostavenej kaplnky, kde ho pochovali. Roku
1927 sa začal proces jeho blahorečenia, a tak rakvu znovu vyniesli na povrch.
Mnísi a veriaci, ktorí sa tam zišli, videli z truhly vytekať tekutinu.
Domnievali sa, že do nej prenikla voda, preto ju znovu otvorili. Telo bolo
nedotknuté rozkladom a malo teplotu živého človeka. Na čele mŕtveho boli kvapky
potu. Keď ich predstavený utrel, na šatke ostal odtlačok tváre.
V deň, keď sa v r. 1950 exhumovalo jeho telo, boli na
príhovor otca Charbela uzdravení mnohí chorí, hluchí, nemí, slepí, ochrnutí –
púhym dotykom jeho hrobu alebo krvou, alebo často jednoduchou modlitbou v jeho
mene. K hrobu Šarbela Makhlufa začali prichádzať pútnici, katolíci aj veriaci
iných vierovyznaní, prinášali chorých a modlili sa za ich uzdravenie. Mnohí z
nich sa skutočne vyliečili. Počas II. vatikánskeho koncilu pápež Pavol VI.
vyhlásil Šarbela Makhlufa za blahorečeného 5. decembra 1965 a 9. októbra 1977 ho
pripísal do zoznamu svätých.