Slávnosť svätého Jozefa (19.3.)
Úvodný verš do dnešnej omše
vyjadruje charakter svätého Jozefa týmito slovami: „Hľa toto je verný
a spravodlivý služobník, ktorého Pán ustanovil nad svojou rodinou.“ Keď sa
veľkosť nejakého svätca meria podľa dôležitosti poslania, ktoré mu Boh zveril na
zemi, tak treba povedať, že po Panne Márii, nikto nie je väčší ako sv. Jozef. On
bol Bohom vyvolený za hlavu Svätej rodiny. Pred svetom bol zákonitým otcom
Ježišovým. Všimnime si ho v niektorých udalostiach, ktoré nám opisuje Písmo
sväté.
Tajomstvo jeho svätosti tvorí jeho zvláštne, mohli by sme
povedať, nebiologické a netelesná manželstvo s Pannou Máriou. Ako ho pochopiť a
aký má zmysel? Evanjelium nám na príklade sv. Jozefa ukazuje, ako má prijať
Ježiša človek poznačený dedičným hriechom. Panna Mária dokázala prijať Ježiša,
pretože bola Nepoškvrnená, bez hriechu. Ale pre hriešnych ľudí to vôbec nie je
tak jednoduché, často zídu z cesty odovzdanosti a ich hriešne sklony prevládnu.
Sv. Jozef dostáva osobitnú radu a príkaz od anjela. „Jozef, syn Dávidov, neboj
sa prijať Máriu, za svoju manželku, lebo to čo sa v nej počalo, je z Ducha
Svätého.“ Sv. Jozef je vyzvaný, aby skôr ako prijme Ježiša, prijal Máriu a to
veľmi blízkym a intímnym spôsobom.
Cirkevní otcovia hovoria o potrebe „prijať dušu Panny Márie“.
Jej duša tvorí akýsi ochranný plášť pre Ježišovu bytosť v nás. Otcovia hovoria,
že človek má v tomto smere dve možnosti. Môže svoje hriešne, uzavreté a zranené
srdce otvárať sám, svojou silou a námahou, to však ide veľmi ťažko. Keď sa
človek cíti maličký a slabý, môže skúsiť druhú možnosť, ktorú odporúča sv.
Ambróz, keď hovorí: „Ak chceš prijať Krista do seba, vyprosuj si najprv niečo z
tej krásnej Máriinej duše.“ Krása jej duše spočíva v tom, že je radikálne
odovzdaná Bohu a jeho službe. Duch Svätý sa ponáhľa do duše, v ktorej objaví
svoju Nevestu, a napĺňa ju a dáva sa jej v tej miere, v akej táto duša jeho
Nevestu prijíma.
Môžeme to urobiť a nasledovať tak príklad sv. Jozefa, skrze
zasvätenie sa P. Márii, ale správne pochopené a prežívané, lebo manželstvo sv.
Jozefa bolo akýmsi vyjadrením tohto zasvätenia. Ako formulu zasvätenia môžeme
použiť modlitbu, ktorú sme formulovali vlastnými slovami. Nejde natoľko o slová,
ako skôr o vnútorný postoj odovzdanosti. Zasvätenie sa Bohu skrze P. Máriu nie
je len odovzdaním srdca, ale otvorením všetkých oblasti nášho života pre príchod
a vedenie Ducha Svätého, podrobenie všetkých oblasti nášho života Božiemu Slovu
v Máriinom úkone „Fiat!“. Zasvätiť sa Márii, znamená, prenechať Duchu Svätému
riadenie nášho vnútra ale aj celý priestor nášho každodenného života. V praxi to
môže znamenať postupné kroky dôvery, načúvania a spolupráce s Božím Duchom - v
škole Panny Márie. Nepodceňujme poslanie tej, ktorej bolo prisľúbené, že
pošliape hlavu hada. Nechcieť byť jej deťmi v konečnom dôsledku znamená,
odmietnuť Božiu výzbroj.
Sv Ludvík z Montfortu hovorí: „Maria splodila s Duchom Svätým
to najväčšie, čo kedy bolo a bude - Bohočloveka, a porodí tiež najväčšie veci,
ktoré sa objavia v posledných dobách. Vytvorenie a vychovanie veľkých svätých,
ktorí sa objavia na konci čias, je vyhradené jej, lebo len táto výborná a
zázračná Panna môže v spojení s Duchom Svätým vykonať veci zázračné a
mimoriadne. Jedným z hlavných dôvodov, prečo Duch Svätý nekoná teraz zjavné
zázraky v našich dušiach je, že v nich nenachádza dostatočné zjednotenie so
svojou Nevestou!“ Ale sv. Jozef sa horlivo zúčastňoval Máriinej výchovy. Maria
ho naučila veriť v Božiu Lásku, ktorá je osobná a konkrétna, ktorá je vrcholne
plodná a ktorá sa chce zjaviť v tele človeka. Maria mu zjavila živú Toru, Božie
Slovo, ktoré sa stalo telom a ktoré on mal chrániť a nasledovať.
Aj keď vieme, že Ježiš prišiel zvláštnym spôsobom na tento
svet: „počal sa z Ducha Svätého a narodil sa z Márie Panny“, predsa Božia
prozreteľnosť určila preňho život v úplnej rodine. Hoci matka - panna a jej syn
by mohli pôsobiť presvedčivejšie ako prisľúbené a vyplnené znamenie predpovedané
už prorokom Izaiášom, predsa to Boh nechcel a nezamýšľal. Ježiš sa narodil do
úplnej rodiny. Stretával sa v nej s nežnosťou matky i s mužnosťou otca. Vieme,
že Jozefa nazýval otcom. Všetci susedia boli presvedčení o tom, že Jozef je jeho
skutočným otcom. Pochybovačne sa pýtali: „Či to nie je syn Jozefov?“. Čo nám tým
chce Boh povedať?
Chce nás poučiť o tom, že úplná rodina je pre dieťa veľmi
potrebná, že dieťa má byť formované obidvoma rodičmi. Otec i matka majú
nezastupiteľnú úlohu nielen pri vzniku nového života, ale aj pri správnej
psychickej formácii dieťaťa. Božie Slovo z knihy Ekleziastikus vystihuje veľmi
pekne potrebu obidvoch rodičov: „Pán dal otcovi vážnosť, ktorá je vysoko nad
deťmi a upevnil právo matky nad synmi.“ V čom spočíva vážnosť otca? Táto vážnosť
spočíva v tom, že pozemský otec má byť predobrazom samotného Boha. Postavenie
otca v rodine je veľmi dôležité a jeho úloha je veľmi náročná. Musí žiť múdro,
lebo predovšetkým od neho závisí náboženský život jeho detí. Aj keď sa nám zdá,
že je to úloha matky, v skutočnosti je to presne naopak. Matka učí deti modliť
sa, ale otec učí deti veriť. Otec neformuje nábožnosť deti natoľko slovom, ako
zjavom a bytím. Je zaujímavé, že v židovskej kultúre, v ktorej žil i sv. Jozef a
vyrastal sám Ježiš, je v rukách muža - otca celá náboženská formácia rodiny.
Podľa hebrejského poňatie je poslaním muža odovzdať svojej žene i deťom
spomienku na Boha a jeho činy v dejinách.
Zážitok otca v rodine formuje náš duchovný život. Aký je náš
otec, taká bude aj naša predstava Boha. Keď je otec prehnané tvrdý a prísny,
dožije sa toho, že jeho deti budú trpieť nedôverou a Boha sa budú viac obávať,
ako ho milovať. Keď počujeme, že Boh je naším Otcom, každý si predstaví niečo
iné, pretože zažil iného otca. Niekto vôbec nebude vedieť, kto je Boh, pretože
svojho otca v živote nevidel. Iný zasa pocíti veľkú radosť, pretože Boh je ako
jeho otec, ktorého zažíval ako dobrého a spravodlivého. A zasa iný môže prežiť v
sebe vzburu, pretože jeho otec bol alkoholik, surový a zlý človek, nedokáže sa
pozdvihnúť vo viere k tomu, aby dôveroval Bohu Otcovi. Je veľmi dôležité, aby aj
otec prejavil svoju nežnosť voči deťom. Niektoré výskumy homosexuality ukazujú,
že keď chlapec v detskom veku nezažije nežnosť zo strany otca, často sa neskôr
snaží vedome naplniť túto túžbu vo vzťahu k inému mužovi, čo je mu skôr na škodu
a trápenie.
Otcovstvo sv. Jozefa je vzorom každého ľudského otcovstva.
Jozef je pred Bohom i pred ľuďmi zodpovedný za dieťa Ježiš. Ľudia sa domnievajú,
že je to jeho dieťa. On sám si však uvedomuje, že Ježiš nie je jeho a preto si s
ním ani nemôže robiť, čo sám chce. To dieťa je Božím darom a spásou sveta. Toto
by si mal každý pozemský otec uvedomiť. Starať sa ako o svoje, ale zároveň si
uvedomovať, že nemôže s deťmi ľubovoľne nakladať, že sú to predovšetkým deti
Božie, ktoré sú mu len na čas prepožičané do výchovy. A zmysel výchovy spočíva v
tom, aby pre svoje deti bol dobrým predobrazom Boha, ktorý nielen stvoril, ale
aj miluje a láskavo vychováva. Sv. Jozef musel byť predovšetkým mužom silnej
viery a z nej vyplývajúcej činorodej lásky. Bez týchto cností by nemohol splniť
svoje veľké poslanie a prekonať tie obrovské prekážky a ťažkosti pri plnení
náročnej úlohy strážcu a ochrancu panenskej Matky a jej Božského dieťaťa. Nebol
mužom mnohých rečí, ale mužom činu. V evanjeliu sa nám Jozef javí ako mlčiaci.
Nie je zaznamenané ani jedno jeho slovo, ale sú zaznamenané jeho význačné činy
pre dobro sv. Rodiny.
Sv. Lukáš hovorí v epizóde o obetovaní Ježiša v chráme,
hovorí: „Keď nadišiel pre nich, podľa Mojžišovho zákona, deň očisťovania,
priniesli Ježiša do Jeruzalema, predstaviť ho Pánovi ako predpisuje Pánov
zákon.“ Počuli sme: „ako predpisuje Pánov zákon“. Rodičia, ktorí neuznávajú Boží
zákon nad sebou, nie sú dobrými rodičmi. Dajú síce život telu, ale neukážu pravý
život duše. Hriechom ničia to, čomu dali život. Poslanie rodičov je aj v tom,
vedieť povedať „nie“ svojim deťom, keď chcú niečo, čo nie je v súlade s Božím
zákonom. Rodičia majú vydať svojim životom svedectvo poslušnosti Božiemu zákonu,
ktorý nám bol daný ako návod na cestu k slobode.
Život sv. Jozefa charakterizuje jednoduchosť, tichosť,
skromnosť, pracovitosť a vernosť svojmu povolaniu. Žiadne zvláštne zázraky,
ktorými by ohromoval svet, len nenápadný, ale plnohodnotný každodenný všedný
život v prítomnosti Ježiša a Márie. A toto je hodné nasledovania. Lebo len v
dobrom plnení svojich bežných povinností je skutočná cesta k tomu, aby sa muž
stal predobrazom Boha Otca pre svoje dieťa. Pápež Ján Pavol II. na adresu sv.
Jozefa povedal: „Hoci je príbeh sv. Jozefa úplne výnimočný, jeho osobnosť môže
byť vzorom pre všetkých otcov. Veď Jozef je skutočným otcom Svätej rodiny: aj
keď jeho otcovstvo nebolo biologické, predsa nebolo len „náhradné“ či len
„zdanlivé“, bolo to autentické ľudské otcovstvo. Jozef naozaj spĺňal úlohu otca
rodiny.“
Uctievajme si vrúcne veľkého ochrancu celej rodiny Božej na
tejto zemi a utekajme sa k nemu vo všetkých našich potrebách. Je naozaj mocným
orodovníkom. Veď Ježiš, ktorý mu bol poddaný a počúval ho na zemi, určite mu nič
neodoprie ani v nebi, keď ho o niečo prosí. Spanilý strážca Panny - bedlivý
ochranca Kristov, stráž a ochraňuj aj nás, čo sa k tebe utiekame! Amen.