Pokus o nový obraz sveta
Chcel by som vám ponúknuť staro
- novú predstavu sveta, ktorú nám znovu prináša rozumné vedecké bádanie.
Materialisti ponúkajú takúto predstavu sveta: Základom všetkého je hmota. Hmota
je prvotná, vedomie je produktom vyššej organizovanej hmoty. Človek je produktom
evolúcie, ktorá je slepým a náhodným vývojom. Za svoj vznik nemusí byť nikomu
vďačný a za svoje správanie nebude musieť nikomu zodpovedať.
Tieto tvrdenia sú veľmi ďaleko od skutočnej reality a od
skutočných výsledkov vedeckého skúmania. Skúsme sa napríklad zamyslieť len nad
tým tvrdením, že hmota je prvotná a vedomie druhotné. Čo je hmota bez vedomia?
Hmota bez vedomia je nepredstaviteľná, lebo len vedomie si dokáže hmotu
predstaviť a len vedomie dáva hmote zmysel. I keby bola hmota akokoľvek krásna,
načo by bola, keby si ju nik neuvedomoval?
Ak uznáme, že predstava prvotnosti hmoty je nesprávna a
zavádzajúca, tak musíme z toho urobiť záver a poopravovať si v sebe všetky
dôsledky tohto nesprávneho myslenia. Musíme uznať, že vedomie je prvotné. Avšak
vedomie nemôže existovať mimo toho, kto si uvedomuje. Vedomie je prejavom osoby.
Osoba nemusí mať telo, ale ducha musí mať. Samozrejme v prípade vzniku vesmíru
nejde o vedomie ako ho poznávame sami v sebe. Naše vedomie nie je Stvoriteľské
vedomie Boha. Sme len stvorenia, ktoré sú v určitom zmysle podobné svojmu
Stvoriteľovi, ale v omnoho väčšej miere nepodobné. Ale už naše vedomie nám môže
poslúžiť ako podobenstvo k pochopeniu Boha - Stvoriteľa. Vlastníme
predstavivosť. Vieme, že židovská i kresťanská teológia učia, že Boh zo svojho
najslobodnejšieho rozhodnutia a svojou všemohúcou mocou stvoril slobodne na
začiatku časov z ničoho všetky veci.
Viete si predstaviť stvorenie sveta z ničoho? Možno mi
odpoviete: Nie! Ja vám namietnem, že si to viem jedine predstaviť, ale neviem to
napodobniť a ani pochopiť. Totiž, keď si niečo predstavujem, tak to v určitom
zmysle volám to z „ničoty“ k existencii. Je pravda, že naša predstavivosť vždy
čerpá z toho, čo už videla a počula. V skutočnosti nikdy netvorí úplne z ničoho
a ani nevie dať vznik tomu, čo nebolo. Boh však svojou stvoriteľskou
predstavivosťou dokáže dať vznik tomu čo nebolo.
Čo vyplýva z tejto pravdy o stvorenom svete? Vyplýva z toho
skutočnosť, že celý hmotný svet, jeho priestor, čas a energia sa nachádza v
Neobmedzenom priestore Božej stvoriteľskej fantázie. Boh svojou vôľou udržuje
svet v jeho bytí a to v každom momente. A jeho vôľa je neoddeliteľná od jeho
lásky. Povstali sme Božím slovom. Boh povedal a stalo sa. Neexistuje nevedomý,
slepý alebo hluchý priestor vo vesmíre. Boh si uvedomuje všetko. Veríme v Boha,
ktorý je Všadeprítomný a všetko tvorí a udržuje v bytí svojou mocou. Doložím
tieto tvrdenia výrokmi niekoľkých slávnych vedcov:
Fyzik a filozof prof. Dr. Dessauer (zomrel v r. 1963 vo
Frankfurte nad Mohanom) usudzuje o pôvode organického sveta: „Ak stroj
predstavuje jednotný celok, jeho časti tvoria kompaktnú sústavu, z ktorej
nemožno vybrať nijakú dôležitú súčiastku bez toho, aby sa neporušil celkový
systém. Formu a činnosť tohto celku určili zrejme iní.
Pri organických celkoch nám chýba vedomosť, kto ich vytvára.
Je zrejmé, že nevstúpili do reálneho sveta naším vedomím, ako napríklad stroj.
Ak by to spôsobil sám organický celok, viedlo by to k antropomorfickému záveru,
že organickému celku prisúdime istý druh vedomia. Zrejme hľadáme iné, mimo
organického celku stojace vedomie, ktoré sa nachádza azda v podobnom vzťahu k
organickému celku, ako človek ku stroju, ktorý skonštruoval.
Toto vedomie, čo vytvorilo biologické celky — obdobne ako
ľudia zostavujú stroje — musí byť nesmierne veľkolepé. Veď v skutočnosti už
životné procesy jedinej bunky predstavujú takú usporiadanú zložitú činnosť,
ktorú si nemožno vôbec predstaviť. Nehovoriac už o viacbunkovom útvare, prípadne
o vyššom živočíchovi, alebo napokon o samotnom človeku. V porovnaní s uvedenými
organickými formami všetky zariadenia i prístroje — vrátane najnovších
počítačov, ktoré v niekoľkých sekundách bezchybne vykonajú ľudskú prácu celých
mesiacov i rokov — sú veľmi jednoduché, dokonca primitívne. Je preto naprosto
prirodzené a oprávnené vidieť v tom veľkolepom a všetko prevyšujúcom vedomí
Tvorcu sveta".
Významný anglický matematik a astronóm prof. Dr. James
Hopwood Jeans (zomrel v roku 1946) uznával stvorenie sveta a Tvorcu označoval
ako veľkého staviteľa vesmíru, architekta vesmíru, matematického mysliteľa a
univerzálneho ducha. Tvrdil: „Pohyb elektrónov a atómov sa nepodobá natoľko
pohybu súčiastok nejakej lokomotívy, ale skôr pohybom tanečníka. Vesmír si možno
najlepšie predstaviť, aj keď veľmi neprimerane a nedokonale, ako výtvor čistého
myslenia, ako myslenie bytosti, ktorú pre nedostatok výstižného výrazu nazývame
matematickým mysliteľom."
V otázke vzniku vesmíru zaujíma toto stanovisko: „Entropia
vesmíru nedosiahla ešte svoj najvyšší vrchol. Keby ho bola dosiahla, nemuseli by
sme o tom uvažovať. No, entropia ešte stále rýchle rastie a preto musela mať
svoj začiatok. V minulosti, ani nie nekonečne vzdialenej, muselo sa tu niečo
odohrať, čo nazývame stvorenie. Určenie stálych veličín, ako je polomer vesmíru
a počet elektrónov vesmíru, predpokladá myslenie, ktorého bohatstvo sa meria
podľa veľkosti spomenutých veličín. Čas a priestor sú podmienkou pre myslenie a
museli teda vzniknúť ako súčasť úkonu myslenia.“
Prvotné pohanské kozmológie (náuka o pôvode a vývoji vesmíru)
uvádzajú Stvoriteľa ako takého, ktorý pracuje v čase a v priestore a ktorý tvorí
slnko, mesiac a hviezdy už z jestvujúcej chaotickej matérie. Biblia a moderné
vedecké poznatky nás však vedú k tomu, aby sme hľadeli na Stvoriteľa ako na
činného mimo priestoru a času, lebo priestor a čas sú iba časťou jeho stvorenia,
podobne ako keď pozeráme na umelca stojaceho mimo svojho obrazu. Čas a priestor
začali jestvovať v tej istej chvíli, aby raz oboje mohli v rovnakej chvíli aj
zaniknúť. Dnes prevláda všeobecná mienka, a aj z fyzikálneho hľadiska vedy sú
všetci zajedno, že celkový vývoj poznatkov smeruje k protimechanickej
skutočnosti.
Vesmír sa podobá viac veľkej myšlienke než veľkému stroju.
Duch nie je viac náhodným votrelcom v hmotnom svete. Zisťujeme, že ho musíme
pozdraviť skôr ako Stvoriteľa v kráľovstve tohto hmotného sveta. Nové poznatky
nás nútia poopraviť si naše prvé povrchné dojmy, že sme vraj spadli do vesmíru,
ktorý sa buď nestará o život, alebo sa správa k nemu nepriateľsky. Prichádzame
na to, že vesmír dosvedčuje stopy plánujúcej a kontrolujúcej moci, ktorá má
niečo spoločné s naším osobným duchom. Nejde tu však ani o cit, ani o morálnosť
alebo estetické cítenie, ale ide o tendenciu myslieť takým spôsobom, ktorý pre
nedostatok lepšieho výrazu nazývame matematickým." ( Gustav Olah: Na prahu
tretieho tisícročia str. 12 -14)
„Zrážky subatómových častíc sú našou hlavnou pomôckou pri
štúdiu ich vlastností a vzťah medzi hmotnosťou a energiou je pre ich opis
základný. Tento vzťah bol nespočetnekrát overený a fyzici častíc dokonale
poznajú ekvivalenciu hmotnosti a energie; tak dokonale, že hmotnosť častíc
merajú v zodpovedajúcich jednotkách energie. Objav, že hmotnosť nie je nič iné
ako forma energie, nás prinútil podstatným spôsobom modifikovať našu predstavu o
častici.
V modernej fyzike sa už hmotnosť nespája s materiálnou
substanciou, preto sa častice nechápu ako celky obsahujúce nejakú základnú
„látku", ale ako zväzky energie. Keďže sa energia spája s činnosťou, s procesmi,
dochádza sa k záveru, že subatómové častice majú prirodzene dynamickú povahu.
Aby sme tomu lepšie porozumeli, musíme si uvedomiť, že tieto častice sa dajú
pochopiť len z relativistického hľadiska, t.j. z hľadiska takého rámca, kde
priestor a čas splývajú do štvorrozmerného kontinua. Častice sa nesmú zobrazovať
ako statické trojrozmerné objekty, ako biliardové gule alebo zrnká piesku, ale
skôr ako štvorrozmerné entity v priestoročase. Ich formy treba chápať dynamicky,
ako formy v priestore a čase. Subatómové častice sú dynamické modely, ktoré majú
priestorový aj časový aspekt. Vďaka priestorovému aspektu sa javia ako objekty s
určitou hmotnosťou a vďaka časovému aspektu ako procesy s ekvivalentnou
energiou.
Tieto dynamické modely, alebo „zväzky energie", tvoria
stabilné nukleové, atómové a molekulové štruktúry, ktoré vytvárajú látku a
dávajú jej makroskopický tuhý vzhľad, vďaka čomu sme presvedčení, že látka je
vytvorená z nejakej materiálnej substancie. Na makroskopickej úrovni je takáto
predstava substancie užitočnou aproximáciou, ale na úrovni atómu už nemá zmysel.
Atómy pozostávajú z častíc a tie netvorí nijaká materiálna látka. Pri ich
pozorovaní nikdy nevidíme nijakú substanciu; to, čo pozorujeme, sú dynamické
modely, ustavične sa meniace z jedného do druhého v nepretržitom tanci energie.
Kvantová teória ukázala, že častice nie sú izolované zrnká
hmoty, ale pravdepodobnostné modely, vzájomné spojenia v nerozdeliteľnej
kozmickej sieti. Teória relativity oživila tieto modely, pretože odhalila ich
vnútorne dynamický charakter. Ukázala, že aktivita hmoty je samou podstatou jej
bytia. Častice subatómového sveta nie sú aktívne len v tom zmysle, že sa veľmi
rýchlo pohybujú; ony samy sú procesmi! Existencia hmoty a jej aktivita sa nedajú
oddeliť. Sú to len rozličné stránky tej istej priestoročasovej skutočnosti.
Pri skúmam subatómového sveta fyzici musia brať do úvahy
zjednotenie priestoru a času a tým nechápu objekty tohto sveta - častice -
staticky, ale dynamicky, z hľadiska energie, aktivity a procesov. Zdá sa, že
východní (a nielen východní) mystici si vo svojich nevšedných stavoch vedomia
uvedomujú vzájomné prenikanie priestoru a času na makroskopickej úrovni. Vidia
makroskopické objekty spôsobom, ktorý sa veľmi podobá na spôsob, ako fyzici
pozorujú subatómové častice.
Moderní fyzici, chápu všetky objekty ako procesy v
univerzálnej trvalej zmene a popierajú existenciu akejkoľvek materiálnej
substancie. V dynamickom svetonázore modernej fyziky teda niet miesta pre
statické formy ani pre nijakú materiálnu substanciu. Základnými prvkami vesmíru
sú dynamické modely, čiže prechodné stavy v „ustavičnom prúde transformácie a
zmeny". (sprac. Fritjof Capra: „TAO fyziky", Gardenia 1991 str. 158-160)