Slávnosť Krista Kráľa „C“
Dnešný sviatok je jeden z najmladších. Zaviedol ho pápež Pius XI. v roku
1929. Bolo to zaiste dielom Božej prozreteľnosti, lebo naša doba je veľmi
poznačená búraním hodnôt, ktoré boli istotou ľudí minulých storočí.
Dnešný sviatok nám dáva orientáciu i istotu pre život v súčastnej
chaotickej dobe. Istota je v pravde. Pravda nám bola zvestovaná v Božom
zjavení. Ježiš sám hovorí: „Ja som sa preto narodil a preto som prišiel
na svet, aby som vydal svedectvo o pravde. Každý, kto je z pravdy, počúva môj
hlas.“
Keď ste pozorne počúvali čítanie zo svätého evanjelia
podľa Lukáša, určite ste si všimli, že štyrikrát sa opakuje v ňom slovíčko
„zachrániť“. Členovia Veľrady hovoria pod krížom: „iných zachraňoval,
nech aj seba zachráni, ak je Kristus, vyvolení Boží.“ Vojaci sa
posmievali: „Zachráň sa, ak si židovský kráľ!“ Lotor na kríži sa rúhal:
„Nie si Kristus? Zachráň seba i nás!“
Slovíčko „zachrániť“ veľmi často vyjadruje našu túžbu
po tom, aby Boh zmenil okolnosti nášho života. Spásu si predstavujeme tak,
že Boh z nášho života odprace všetky ťažkosti. Ale vidíme, že Ježiš
to nerobí, nezostupuje z kríža, ani druhých z neho nesníma, naopak pozýva
nás: „Kto chce ísť za mnou nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a
nasleduje ma.“ Jeho kráľovstvo, o ktorom zvlášť dnes, na sviatok Krista
Kráľa, máme rozjímať, nespočíva v tom, že bude v našom živote namiesto
nás riešiť naše problémy. Človek musí prijať dôsledky svojich činov a
nesprávnych rozhodnutí. Boh je ochotný meniť naše vnútro, posilniť nás
svojím Duchom, aby sme dospeli ku slobode a láske.
Ježiš nám v moci Ducha Svätého dáva správny pohľad na
náš život. Vyslobodení sme skrze vieru, nádej a lásku. V sile týchto
troch čností víťazíme nad svetom. Lotor, ktorý uveril, ktorý uznal svoju
vinu a uznal, že spravodlivo trpí, nachádza otvorenú bránu do Raja. Často
nedokážeme túto otvorenú bránu do Raja nájsť, lebo nechceme uznať, že
to čo prežívame, je priamy dôsledok našich zlých rozhodnutí a že je to
spravodlivé. Ak uznáme svoju vinu na utrpení, ktoré prežívame, a za ktoré
aspoň čiastočne môžeme, pôjde sa nám životom ľahšie. Každý z nás ma
svoj kríž, na ktorom musí zomrieť svojmu sebectvu, svojej pýche a jej rôznym
prejavom ako je presvedčenie o vlastnej spravodlivosti a o vine tých ostatných.
Kristovo kráľovstvo nie je z tohto sveta a ani nemieni meniť
vonkajšie okolnosti nášho života. Ale rieši základný problém sveta a to
je hriešnosť človeka. Oslobodzuje nás od egoizmu, skrze prijatie Ježiša na
trón nášho srdca. Boh nás aj v tomto svete chce vychovať, pre kráľovstvo
svojho milovaného Syna. Božie Kráľovstvo sa objavuje tam, kde sa človek začína
riadiť slovom Božím. A to môžeme okúsiť už teraz, keď sa toto Slovo
stane pre nás naším Životom, našou Pravdou i našou Cestou.
Sv. Pavol, ktorý vďaka Kristovej milosti videl lepšie a ďalej
ako my, nadšene oslavuje Boha: „Bratia, s radosťou ďakujeme Bohu Otcovi, že
nás urobil schopnými mať účasť na podiele svätých vo svetle. On nás
vytrhol z moci temnôt a preniesol do Kráľovstva svojho milovaného Syna, v
ktorom máme vykúpenie a odpustenie hriechov.“ Ak je Božie Slovo riadiacim
princípom nášho života, už teraz žijeme Božie Kráľovstvo a aj keď žijeme
ešte na tomto svete, nežijeme pre tento svet, ktorý sa pomíňa, ale začali
sme svoju večnú existenciu. Sme vykúpení a sú nám odpustené hriechy. Sme
oslobodení, ale zo svojho väzenia musíme vystúpiť sami a v tomto tkvie
problém našej pozemskej existencie. Pozhadzovať a prerušiť všetky väzby,
ktoré nás zväzujú s Kráľovstvom temnôt, do ktorého sme narodili svojím
prirodzeným zrodením.
„Ježiš je obraz neviditeľného Boha, v ňom bolo všetko
stvorené, na nebi i na zemi, svet viditeľný i neviditeľný. Všetko je
stvorené skrze neho a pre neho, všetko má trvanie v ňom. On je hlava. Boh
totiž chcel, aby v ňom prebývala všetka plnosť, a aby skrze neho zmieril so
sebou všetkých, keď jeho krvou na kríži vyliatou, vrátil pokoj všetkým,
čo sú na zemi i na nebi.“ Keď budeš tomu veriť a podľa toho žiť, vtedy
pocítiš, že naozaj patríš do jeho kráľovstva.
Origenes jeden zo starovekých cirkevných otcov nás poučuje
o spôsobe Božej vlády takto: „Podľa slova nášho Pána a Spasiteľa „Božie
kráľovstvo neprichádza tak, že by sa to dalo spozorovať. Ani nepovedia:
Aha, tu je! Alebo: Aha, tamto je! Ale Božie kráľovstvo je medzi nami“,
„lebo Slovo je celkom blízko, je v našich ústach, je v našom srdci“.
Preto ten, kto prosí, aby prišlo Božie kráľovstvo, celkom iste sa správne
modlí za to Božie kráľovstvo, ktoré má v sebe, aby vzišlo, prinášalo
ovocie a dozrelo. Lebo v každom zo svätých kraľuje Boh a každý svätec
poslúcha duchovné zákony Boha, ktorý v ňom býva ako v usporiadanom meste.
Otec je v ňom prítomný a Kristus v takej dokonalej duši kraľuje spolu s
Otcom podľa toho: „Prídeme k nemu a urobíme si uňho príbytok.“
A keď budeme vytrvalo pokračovať, Božie kráľovstvo,
ktoré je v nás, dosiahne svoj vrchol, keď sa splní to, čo hovorí Apoštol,
že si Kristus podrobí všetkých nepriateľov a odovzdá „kráľovstvo Bohu
a Otcovi, aby bol Boh všetko vo všetkom“. Preto sa stále modlime s takým zápalom
ducha, ktorý sa prostredníctvom Slova stane božským, a hovorme nášmu
Otcovi, ktorý je na nebesiach: „Posväť sa tvoje meno, príď tvoje kráľovstvo.“